Krzysztof Hołowczyc

By
Updated: Sierpień 5, 2014

 


imię i nazwisko:                 Krzysztof Hołowczyc
data i miejsce urodzenia:    4 czerwca 1962 w Olsztynie
stan cywilny:                      żona Danuta, córki Karolina, Alicja, Antonina
miejsce zamieszkania:        Olsztyn
wzrost:                              196 cm
waga:                                 89 kg
hobby:                               sporty motorowodne, motocykle
ceni:                                   rodzinę
nie lubi:                             narzekać

Krzysztof Hołowczyc to jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych, mający w swoim dorobku zarówno wielokrotne tytuły Mistrza Polski, Mistrza Europy, jak i udane starty w eliminacjach Mistrzostw Świata (WRC) i w legendarnym rajdzie Dakar. Sukcesy sportowe w połączeniu z wyjątkową osobowością zaowocowały ogromną popularnością jego osoby oraz przyczyniły się do prawdziwego rozkwitu rajdów samochodowych w Polsce.
Swoją przygodę ze sportem motorowym popularny Hołek zaczął od kartingu jeszcze w szkole podstawowej. Na trasę swojego pierwszego rajdu Kormoran wyruszył Fiatem 125p w 1984r. Już w kolejnym sezonie zdobywa tytuł Mistrza Polski gr. N, później do 1987 roku olsztynianin startował w MP – Fiatem 125p, borykając się z licznymi problemami technicznymi i finansowymi.
W 1988 roku nadchodzi propozycja startów w barwach jedynego wówczas w Polsce zespołu fabrycznego FSO SPORT. Krzysztof właśnie przygotowywał się do wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaproponowano mu szkolenie i pracę w charakterze kaskadera w słynnej wytwórni filmowej Paramount Pictures. Jednak rajdowa pasja zwyciężyła. Hołek zmienia swoje plany, zostaje w kraju i ściga się dalej. Niestety przygoda z fabrycznym A-grupowym Polonezem 1600 trwała tylko półtora roku. Po rozwiązaniu teamu fabrycznego FSO, kolejnymi samochodami ‚Hołka’ były: Mazda 323 4WD, którą zdobył w 1991r. tytuł Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica GT 4 WD, którą reprezentując Toyota Motor Poland wywalczył tytuł Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej w roku 1994.

1994Rajd Elmot 1994 – Krzysztof Hołowczyc, Maciej Wisławski

Sezon 95 okazał się dla Hołowczyca przełomowym w karierze. Startując wraz z Maciejem Wisławskim A-grupową Toyotą Celicą 4WD TURBO w barwach zespołu Stomil Olsztyn – Mobil 1 zdobył tytuł Mistrza Polski, dorzucając do niego, dzięki udanym zagranicznym występom, tytuł Wicemistrza Europy.
celica2
Drugie miejsce w Rajdzie Polski i wywalczony w pięknym stylu tytuł Wicemistrza Europy były najlepszymi osiągnięciami polskiego kierowcy od czasów Sobiesława Zasady.
Rok 1996 rozpoczął od debiutu w RSMŚ, który nastąpił w Rajdzie Szwecji, gdzie przy znakomitej obsadzie zajął 21 miejsce. Doświadczenia, zdobyte na trudnych, zagranicznych trasach zaowocowały pasmem zwycięstw w pięciu eliminacjach Mistrzostw Polski i kolejnym tytułem mistrzowskim. Jego supremację podkreśla fakt wygrania aż 109 ze 112 rozegranych w tamtym sezonie odcinków specjalnych. Krzysztof Hołowczyc zwycięża min. w Rajdzie Polski przełamując trwającą od 20 lat serię zwycięstw kierowców zagranicznych.
s555
W 1997 po spektakularnych zwycięstwach odniesionych za kierownicą Subaru Impreza 555 w rajdach: Albeny, Elpy i Cypru, stanął wraz ze swoim pilotem Maciejem Wisławskim na najwyższym podium Mistrzostw Europy. Po osiągnięciu tak ogromnego sukcesu, jego nazwisko pojawia się na elitarnej liście priorytetowej ‚A’ Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), wśród największych sław sportu rajdowego.
Zdobycie tytułu Mistrza Europy stało się największym sukcesem polskiego sportu samochodowego od ponad 25 lat (!!!), a Krzysztof Hołowczyc staje się prawdziwym idolem kibiców i ulubieńcem mediów.
W sezonie ’98, za kierownicą Subaru Imprezy WRC, Krzysztof Hołowczyc wystartował w pięciu eliminacjach Mistrzostw Świata, odnotowując, bardzo dobre wyniki, a jego 7-ma pozycja w Rajdzie Argentyny była przez wiele lat najlepszym miejscem, wywalczonym przez polskiego kierowcę w historii Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC).
W roku 1999 ‚Hołek’ skoncentrował się na startach w Mistrzostwach Polski. Dzięki zwycięstwom w pięciu rajdach wywalczył po raz trzeci w swojej karierze tytuł Mistrza Polski, startując samochodem Subaru Impreza WRC.
W 2000 roku zespół Turning Point, w którym startował Hołowczyc uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a celem jaki sobie wyznaczył, było końcowe zwycięstwo w FIA Teams’ Cup (Puchar Zespołów FIA). Sezon rozpoczął udanie, od zwycięstwa w Szwecji. Niestety później na skutek licznych problemów technicznych, ‚Hołek’ nie ukończył wymaganej ilości rajdów i nie został ostatecznie sklasyfikowany.
HO£OWCZYC
W sezonie 2001 startował w RSMP Peugeotem 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team. Pomimo trudności z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, po pasjonującej rywalizacji wywalczył tytuł Wicemistrza Polski 2001.

sobieski1

 

W 2005 R. zadebiutował w rajdzie Dakar startując samochodem Mitsubishi Pajero. Od tamtej pory startuje w rajdach tzw.płaskich tylko okazyjnie i tylko w swoich okolicach. Głównym rajdowym zajęciem są teraz rajdy terenowe, w których odnosi spore sukcesy.

Więcej informacji na temat Krzyśka, oraz aktualności znajdują się na stronie z której skorzystaliśmy tworząc ten materiał:


www.holek.pl


 

zapraszamy do odwiedzania!

 

Możliwość komentowania jest wyłączona.