Historia Rajdu Elmot

By
Updated: Sierpień 7, 2014

Rajd ELMOT, to ponad czterdziestoletnia historia Automobilklubu Sudeckiego. To historia wielu pozytywnych ludzi, pasjonatów sportów motorowych, którym nie straszne były przeszkody biurokratyczne, ograniczenia techniczne, czy ustrój polityczny. Rajd odbywał się corocznie, aż do czasów bieżących, w których w wyniku przemian gospodarczych od kilku edycji nosi nazwę
Rajd Świdnicki KRAUSE.

Przedstawiamy kilka ciekawostek z historii rajdu,  opisanych przez legendarnego komandora 23 edycji Rajdu Elmot, Andrzeja Dobosza:

Możliwości techniczne Organizatorów Rajdu w latach siedemdziesiątych były bardzo ograniczone w porównaniu z naszą rzeczywistością. Warto wymienić czego nie było. Radziliśmy sobie bez faksów, radia CB, kserografów, godziwej łączności, komputerów, internetu, nowoczesnej poligrafi, telefonów komórkowych i GPS-u. To były czasy kiedy telefony na wsiach, były tylko u sołtysów i leśniczych. Łaczność dyspozycyjną i wynikową robiło nam wojsko a łączność OS-ową telekokomunikacja – po kablu !

Do pomiaru czasu używano dużych chrononetrów szwajcarskich PRONTOGINES i profesjonalnych firmy HEUER. Zawsze z dodatkowym akumulatorem. Protokóły sędziowskie dostarczali łacznicy a wyniki zbiorcze i ostateczne liczono na mechanicznych sumatorach. Każda klasa miała swoją listę wyników wypełnianą ręcznie przez członka Komisji Obliczeń. Warto przypomnięć, że trzeba było przejść z systemu sześćdziesiętnego – sekundy, na dziesiętny -punkty ! Z pewnością. dzisiejsi młodzi działacze nie bardzo mogą sobie wyobrazić sprawną organizację imprezy rangi RSMP bez współczesnej techniki.

Tymczasem, wszystkie zaplanowane Rajdy przebiegały bardzo sprawnie. a przez dwadzieścia trzy edycje Rajdu Elmot odwołano tylko jeden raz Odcinek Specjalny z powodu chwilowego braku łączności. A w każdym Rajdzie pracowało 6-7 Ekip OS-owych obsługujących 18 do 21 Odcinków Specjalnych. Wszystko dało się zrobić kosztem ponoszenia dużego wysiłku i wielkiej ilości czasu Organizatorów dawnych Rajdów. Ale atmosfera sportowa również była inna.

W latach 1978 – 1981 dużą atrakcją dla zawodników była skomplikowana trasa Rajdu , gdzie wszystkie Odcinki Specjalne były odwracane a gęsta sieć dróg przyczyniała się do jazdy w tzw.”maliny”. W tamtych czasach były to trasy nowatorskie a OS-y stanowiły 35% trasy Rajdu W roku 1980 odbył się 9 i 10 Rajd Elmot jako pierwsza i szósta Eliminacja Mistrzostw Polski. Należy podkreślić, że obie imprezy zorganizowane były wzorowo a Automobilklub zdobył tytuł najlepszego Organizatora w sezonie 1980. W 1981 roku Rajd Elmot został przeprowadzony pomimo wielkich trudności związanych z kryzysem paliwowym. Po prostu benzyna była reglamentowana a na przydziałowe 20 litrów paliwa, trzeba było czekać w kolejce całą noc. Była to jedyna impraza rajdowa, która doszła do skutku w roku ogłoszenia stanu wojennego. Wszystkie pozostałe Eliminacje, łącznie z dobrze przygotowanym Rajdem Polski, zostały odwołane na 10 dni przed startem.

W latach 1984 – 1988 bazą Rajdu Elmot stał się Hotel Sudety w Wałbrzychu. W hotelu mieściło się Biuro Rajdu, Biuro Zakwaterowań i Biuro Prasowe oraz mieszkało około 280 – 300 uczestników Rajdu. W tamtych czasach to był największy hotel w byłym województwie wałbrzyskim. Ponadto rezerwowałem miejsca w pięciu okolicznych hotelach. Wtedy zakwaterowanie uczetników Rajdu należało do obowiązków Organizatora. Przyczyniła się do tego bardzo wysoka frekwencja startujących załóg. Liczba zgłoszeń rosła a na Starcie stawało ponad sto samochodów. 13 Rajd Elmot, który odbył się w sierpniu 1985 roku przeszedł do historii z powodu zorganizowania po raz pierwszy ” OS-u w obwodzie zamkniętym” w okolicach Jugowa. Załogi po starcie okrążały pięciokrotnie lub siedmiokrotnie trasę OS-u i następnie mijały metę.

Podobne OS-y zostały zostały przeprowadzone podczas trwania trzech kolejnych Rajdów w latach 1986 – 1988. tym razem w centrum Wałbrzycha. Były to bardzo widowiskowe i jedyne wówczas w Polsce „wyścigi uliczne”, ponieważ na trasie znajdowało sie zawsze około 15 samochodów. W latach 1992 – 1995 prologiem w czterech kolejnych rajdach był Super OS-Zagórze. rozgrywany wokoło Jeziora Bystrzyckiego. Ten trzykrotnie powtarzany Odcinek Specjalny gromadził tysiące widzów, którzy przez kilka godzin kibicowali zawodnikom.

Od dwudziestu lat trasa Rajdu Elmot prowadzi po drogach wyłącznie asfaltowych. Do historii Rajdu przeszły szutrowe Odcinki Specjalne: Jawornik – Głuszyca, Głuszyca – Kolce, Sierpnica – Jawornik i Złoty Las. Współczesne samochody są zbyt drogie na pokonywanie dróg zniszczonych przez transport leśników. Ale polecam zakup dobrej mapy i spokojny przejazd pięknymi starymi OS-ami. Wymienione OS-y zlokalizowane były w masywie Włodarza w pobliżu kompleksów podziemnych Osówka i Soboń. Dojazd z Jugowic Górnych lub z Głuszycy. Rajd Elmot zawsze cieszył się dużą popularnością wśród zawodników i kibiców. Przyczyniała się to tego atrakcyjna i zwarta trasa Rajdu, przemyślany program imprezy, dobra baza hotelowa i solidne doswiadczenie Organizatora zawodów.

c.d.n

Andrzej Dobosz
1.04.2012r.

Po więcej informacji, zdjęć, grafik i szczegółów każdej edycji zapraszamy do odwiedzenia naszej specjalnej strony poświęconej historii Rajdu Elmot

 


www.rajdelmot.pl


 

 

 

 

Możliwość komentowania jest wyłączona.