Baja Poland 2013 – raport

By
Updated: wrzesień 9, 2014

Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 34 in /home/users/efabrika/public_html/ak_sudecki/strona_klubowa/wp-content/plugins/nextgen-gallery/products/photocrati_nextgen/modules/nextgen_basic_tagcloud/package.module.nextgen_basic_tagcloud.php on line 182
Baja Poland 2013 – Puchar Świata FIA w rajdach terenowych 29.08-01.09. 2013 rozgrywany na terenach Szczecina, poligonu w Drawsku Pomorskim, oraz Dobrej.
Automobilklub Sudecki poproszony został o obsługę sędziowską tej imprezy, wysyłając na nią SUDECKI MOTORSPORT czyli licencjonowanych przez PZM sędziów sportowych będących wyłącznie członkami Automobilklubu Sudeckiego.

Z racji ograniczonej do 13 osób liczby sędziów, kierowaliśmy się wyborem osób z największym doświadczeniem, oraz znajomością języka angielskiego, gdyż w wielu przypadkach był on jedynym językiem, w którym mogliśmy się komunikować z zawodnikami, obserwatorami FIA, oraz niektórymi osobami oficjalnymi.
W efekcie na każdym z punktów przez nas obsługiwanych była conajmniej jedna osoba znająca język angielski.

Z racji tego, że każdego dnia do przejechania był jeden OS, w praktyce obsługiwaliśmy sportowo cały Puchar Świata w Szczecinie. Powodowało to zabawne sytuacje, gdy w Parku Serwisowym spotykaliśmy znajomych z rajdów RSMP, którzy pytali: „który OS robicie? …a, jest tylko jeden” 🙂

                                        ( pozdrowienia dla Daniela )

BP2

Pierwszego dnia Odcinek Specjalny zaczynał się o 17:50, zatem wykorzystaliśmy okazję, aby odwiedzić Park Serwisowy by móc na spokojnie przyjrzeć się ciekawym konstrukcjom, które brały udział w imprezie.

Po południu rozpoczął się rajd. Prolog długości 11,42 km pozwolił zawodnikom na pierwsze sprawdzenie ustawień maszyn i „przetarcie się” z trasami okolic Szczecina. Również nasza ekipa dopracowywała szczegóły obsługi poszczególnych punktów, aby podział ról na każdym z nich pozwolił na jak najszybszą i najsprawniejszą odprawę zawodników.

 

Dzień drugi: OS Poligon Drawski – 165,3 km…

 

BP8

Największe wyzwanie dla uczestników rajdu, dwa przejazdy czyli w sumie 330 km oesowych jednego dnia! Dzięki słonecznej pogodzie wszechobecny kurz dawał się we znaki zarówno załogom, jak i sędziom. Nie miało to jednak większego znaczenia, bo każdy na swój sposób czerpał przyjemność z uczestnictwa w tym rajdzie 🙂

Dzięki temu, że meta była oddalona o ok.2 km od startu, a długość odcinka nie pozwalała za szybko jej osiągnąć, niektórym z nas po wypełnieniu swoich obowiązków na punkcie, udało się jeszcze przemieścić w okolicę mety lotnej i zobaczyć kilka aut w akcji.

Trudno się temu dziwić, gdyż nasza grupa to pasjonaci sportów motorowych od strony sędziowskiej, ale też dzielni i zagorzali kibice, dla których warunki atmosferyczne i zmęczenie nie są przeszkodą w oglądaniu rajdów, gdy tylko jest ku temu okazja 🙂

Dzień trzeci: OS Dobra – 68,58 km

Dwa przejazdy kończące rywalizację w tegorocznym rajdzie Baja Poland.

Start miał miejsce w tym samym miejscu co start prologu, jednak zdecydowaliśmy, aby go o trzy metry przesunąć w tył z racji dużych kolein w tym miejscu po piątkowym prologu, chcieliśmy aby zawodnicy po prostu startowali z bardziej komfortowego miejsca.

Niedziela nie była już tak słoneczna, pojawił się przelotny deszcz, który był pewnego rodzaju błogosławieństwem zwłaszcza dla ekipy startu, gdyż wyeliminował zupełnie kurz :), poza tym umył nasze tablice oesowe, ale również dość znacząco obniżył temperaturę powietrza.

Z ciekawostek oesowych:

Jednemu zawodnikowi z grupy quadów startujących przed samochodami, tak „spodobała się” trasa piątkowego prologu, że nagle niespodziewanie po przejechaniu 12 kilometrów wyjechał przy parku serwisowym (gdzie w piątek była meta). Zagubiony w całej sytuacji już nie wiedział gdzie dalej ma jechać. Dopiero po wyraźnych gestach aby wracał w las na odcinek, odjechał, znalazł innego quada jadącego prawidłowo i chyba już dla bezpieczeństwa jechał za nim do samej mety.

Na pierwszym przejeździe awarii uległ samochód Krzysztofa Hołowczyca, który na drugi przejazd przyjechał na spóźnieniu między innymi autami pucharowymi.


 PODSUMOWUJĄC:
Rajd Baja Poland 2013 stanowił ciekawe wyzwanie dla obsługi, czasem potrafił zaskoczyć. Jednak nasze doświadczenia, wiedza i szybkie działania pozwoliły na prawidłowe i sprawne przeprowadzanie prób. Zebraliśmy pozytywne opinie i podziękowania od obserwatorów FIA, organizatorów, oraz zawodników. Cały wyjazd możemy uznać za duży sukces, który pozwala utwierdzać nas w przekonaniu, że sędziowie Automobilklubu Sudeckiego to…

kadra na Mistrzostwa Świata!


 

Możliwość komentowania została wyłączona.